Savas verslas gali atrodyti kaip galimybė įgyvendinti svajones arba išsigelbėjimas nuo rutinos ar sunkumų samdomame darbe. Žinoma, pradėjus verslą ir į jį įsisukus, neišvengiamai ateina suvokimas, kad dirbti teks ne mažiau įtemptai ir sunkiai nei samdomame darbe, o galbūt ir sunkiau.
Tačiau net jei ir suvokus šią aplinkybę noras įkurto savo verslą neslopsta, tuomet nėra ko laukti. Juk tikrai gailėsitės, jei bent nepamėginsite! Na, o jeigu jau apsisprendėte, tik nežinote, nuo ko pradėti, pamėginkime apžvelgti, kokius etapus svarbu praeiti kuriant savo verslą, kad jis gyvuotų, plėstųsi ir neštų pelną. Suprantama, verslo pradžios kelias gali būti skirtingas, bet galima išskirti pagrindinius žingsnius, be kurių vargiai apsieisite.
Išlaikykite balansą
Yra žmonių, kurie, pradėdami verslą, tiesiog neria stačia galva į naują veiklą be jokio pasirengimo ar apmąstymo. Kiti įstringa analizių ir svarstymų voratinklyje, iš kurio neretai taip ir neišsipainioja. O tai reiškia, kad verslas žlunga jo dar nė nepradėjus. Veikiausiai geriausias variantas būtų šių dviejų žmonių tipų derinys. Tad pradedant verslą labai svarbu išlaikyti balansą. Na, o kaip tą padaryti?
Ko gero, veiksmingiausias būdas pasiekti tikslą yra išsidėlioti eilės tvarka visus žingsnius, vedančius to tikslo link. Vieni jų bus paprastesni, kiti sudėtingesni, bet esmė – visados žengti kitą žingsnį. Kuriant verslą ir siekiant išlaikyti balansą, taip pat pasitarnaus ši sistema.
Įsitikinkite, kad esate pasirengę
Gali būti, kad pats tinkamiausias metas pradėti verslą taip ir neateis, todėl vilkinti pradžią nėra prasmės. Visgi esminis dalykas yra ne tiek esamos aplinkybės ar finansinė situacija, kiek jūsų vidinis nusiteikimas ir pasirengimas. Verslo kelias greičiausiai nebus toks ir lengvas, susidursite su iššūkiais ir problemomis. Suvokimas, kad pasitaikys sunkumų, ir vidinis nusiteikimas padės juos tvirtai pasitikti ir įveikti.
Suformuluokite verslo idėją
Dažnai sakoma, kad verslu galima paversti savo hobį, visgi reikia atsižvelgti į svarbius verslo elementus: jis turi būti pelningas ir apimti tai, ką jus gebate daryti. Jeigu neturite aiškios idėjos, ką jūsų verslas turėtų apimti, pamėginkite užduoti sau šiuos klausimus:
- Ką mėgstate veikti?
- Ko nepakenčiate veikti?
- Kas galėtų palengvinti šias veiklas?
Šie klausimai gali atvesti prie verslo idėjos, o jeigu tokią jau turite, jie gali padėti ją išplėsti.
Išsigryninant verslo idėją taip pat svarbu atsižvelgti į vieną aspektą: paprastai visi verslai sprendžia kokią nors problemą. Kuo toji problema didesnė ir kuo sklandžiau ją pavyksta išspręsti, tuo daugiau klientai pasirengę mokėti.
Atminkite, kad jūsų verslo idėja neprivalo būti visiškai nauja ir niekam negirdėta – galbūt nuspręsite tiesiog tobulinti jau rinkoje egzistuojančią paslaugą arba produktą.
Atlikite rinkos ir konkurentų analizę
Kitas etapas – idėjos įvertinimas rinkos kontekste. Pamėginkite išsiaiškinti, kas pirks jūsų produktą ar paslaugą, ir kas bus jūsų konkurentai.
Tą padaryti galima įvairiais būdais: atlikti įprastinę „Google“ paiešką; pabendrauti su žmonėmis, jau besidarbuojančiais sektoriuje, į kurį taikotės; skaityti knygas, kurias parašė jūsų numatytoje srityje besidarbuojantys žmonės; ieškoti informacijos atitinkamuose portaluose, leidiniuose ar socialinių tinklų paskyrose; sudalyvauti mokymuose.
Atliekant analizę, svarbu atkreipti dėmesį į šiuos klausimus:
- Kaip skubiai klientams gali prisireikti jūsų siūlomo produkto ar paslaugos?
- Koks rinkos dydis? Ar jau yra daug žmonių, mokančių už panašius į jūsų produktus ar paslaugas? Kas yra jūsų tikslinė rinka?
- Kiek lėšų ir pastangų kainuos pritraukti klientus ir pristatyti siūlomą vertę?
- Kiek laiko prireiks norint pakliūti į rinką?
- Kiek investicijų prireiks pačioje pradžioje?
- Ar, laikui bėgant, jūsų verslas išliks aktualus?
Taip pat įvertinkite ir būsimus konkurentus. Jų buvimas apskritai dažniausiai yra geras ženklas, mat reiškia, kad rinka jūsų planuojamam produktui ar paslaugai jau egzistuoja, tad jau turite potencialių klientų. Išsiaiškinkite, ką konkurentai siūlo klientams, kaip pritraukia jų dėmesį, ar klientai yra patenkinti. Galbūt tokiu būdu pavyks išsiaiškinti, ko trūksta esamam produktui ar paslaugai, ir pasiūlyti patobulintą jo variantą.
Toliau rekomenduojama atlikti SSGG (SWOT) analizę, įvertinančią jūsų stiprybes, silpnybes, galimybes ir grėsmes. Ši analizė padeda įvertinti, kaip būsimas produktas ar paslauga galėtų atrodyti rinkoje, taip pat padeda priimti sprendimus dėl to, kuria kryptimi galėtų vystytis verslo idėja.
Galiausiai būtų gerai dar ir ištestuoti savo idėją. Tam reikėtų pabendrauti su potencialiais klientais. Nebūtina to daryti gyvai – išnaudokite anketas, forumus, feisbuko grupes, bandomąsias reklamas, išankstinius užsakymus.
Sudėliokite verslo planą
Verslo – tai dinamiškas dokumentas, būsimojo verslo programa. Jis ypač svarbus, jei būsimajam verslui prireiks investuotojų arba partnerių. Geras verslo planas turėtų apimti šiuos dalykus:
- Santrauka. Tai pirmasis plano punktas, bet rašyti jį reikia pabaigoje. Santraukoje apibūdinamas pats verslas, išskiriami tikslai ir būdai jiems pasiekti.
- Problemos sprendimas. Šioje dalyje išdėstoma, kokią problemą jūsų produktas ar paslauga sprendžia ir kodėl būtent jūsų verslo idėja numato geriausią sprendimą.
- Rinkos analizė. Šioje skiltyje išdėstomas pranašumas konkurentų atžvilgiu. Rinkos analizė gali apimti tikslinę rinką, jos dydį, segmentų analizę, augimo tempus, tendencijas ir konkurencinės aplinkos įvertinimą.
- Organizacija ir struktūra. Nurodykite, koks numatomas organizacijos tipas ir kas sudarys komandą (jei tokia bus).
- Misija ir tikslai. Trumpai apibūdinkite būsimo verslo misiją, tikslus ir tai, kaip juos planuojama pasiekti. Geriausia, jei šie tikslai bus paremti SMART metodika – bus konkretūs (specific), išmatuojami (measurable), realistiški (achievable), aktualūs (relevant) ir turintys įgyvendinimo laiką (timely).
- Produktas ar paslauga. Šioje dalyje nurodoma, kokie produktai ar paslaugos numatomi siūlyti verslo pradžioje, kiek jie kainuos, kas bus atsakingas už kūrimą, kokie bus kaštai.
- Marketingo planas. Jame išdėstytos produkto ar paslaugos savybės, aptariama, kaip verslas bus reklamuojamas ir kiek tam bus skirta lėšų.
- Finansinis planas. Itin svarbi dalis, mat be lėšų verslui bus sunku judėti pirmyn. Į jį svarbu įtraukti biudžetą ir finansines prognozes.
Sugalvokite pavadinimą
Sugalvoti savo verslui pavadinimą – nelengva, bet išties labai reikšminga užduotis. Idealu, jei pasirinktas pavadinimas atitiks šiuos kriterijus: bus atkreipiantis dėmesį, lengvai įsimenamas ir ištariamas, nebus pernelyg ilgas ar griozdiškas, taip pat turės neužimtą domeną. Kai kurie prekės ženklai renkasi į pavadinimą įtraukti raktažodį, atspindintį pagrindinę veiklą, bet tai jau tik jūsų pasirinkimas, o ne būtina patrauklaus pavadinimo sąlyga.
Galvoti pavadinimą galima vardinant galimus variantus draugams ar artimiesiems – kita nuomonė tokiu atveju gali būti labai vertinga ir padedanti apsispręsti.
Verslo įregistravimas
Verslo įregistravimas iš esmės yra pirmasis žingsnis pereinant iš idėjų ir pasirengimo lygmens į fazę, kai verslas jau tampa apčiuopiama realybę. Žengiant šį žingsnį, labai svarbu apsvarstyti galimas verslo įteisinimo formas ir išsirinkti pačią tinkamiausią. Jei tą padaryti savarankiškai sudėtinga, geriausias variantas yra kreiptis konsultacijos į specialistus. Taip pat svarbu pasirūpinti reikiamais leidimais ir licencijomis.
Išspręskite finansavimo klausimą
Ko gero, vienas dažnesnių verslo finansavimo būdų yra iš turimo darbo gaunamos pajamos. Todėl svarbu pirmiausia sukaupti pakankamai pajamų, kurių pakaktų apmokėti pirmąsias verslo išlaidas, mokesčius, taip pat užtektų jūsų pačių pragyvenimui šešiems mėnesiams, ir tik tada išeiti iš darbo. Iš pradžių pinigų iš verslo pragyvenimui veikiausiai nepakaks, be to, tikriausiai norėsite uždirbtus pinigus investuoti į verslo augimą.
Kalbant apie patį verslo finansavimą, galima išskirti du pagrindinius tipus: vidinį ir išorinį.
Vidinis finansavimas apima asmenines santaupas taip pat draugų ar artimųjų paskolintas lėšas arba jų investicijas į būsimą verslą.
Išorinis finansavimas apima paskolas, dotacijas, investuotojus, rizikos kapitalą, sutelktinį finansavimą.
Finansavimo tipas neretai priklauso nuo verslo dydžio ir jo tikslų. Smulkūs verslai savo veiklą paprastai padeda nuo asmeninių santaupų, artimųjų indėlio ar paskolos. Turint didesnių ambicijų ar verslui augant gali būti siekiama finansavimo iš investuotojų, rizikos kapitalo įmonės ir panašiai.
Įkurdinkite savo verslą
Jei jūsų verslui nereikalinga fizinė vieta, sandėliavimo patalpos, biuras ir panašiai, šis punktas bus ne tiek arba apskritai neaktualus. Bet kitu atveju yra svarbu atsižvelgti į daugybę dalykų.
Teks susirasti konkrečią vietą, derėtis dėl nuomos, pirkti inventorių, samdyti darbuotojus, galbūt surengti atidarymo renginį.
Kiekvieną žingsnį būtina įdėmiai apsvarstyti. Vieta, kurioje įsikursite, gali nulemti, kokius klientus trauksite. Nors puikiai parinkta vieta dar negarantuoja sėkmės, prasta vieta neabejotinai gali prisidėti prie nesėkmės.
Įvertinkite galimos vietos kainą, matomumą – ar klientams bus lengva jus rasti ir patogu atvykti? Atsižvelkite į klientų pasiskirstymą aplinkui: vienais atvejais tai, kad konkurentai įsikūrę greta, gali neišeiti į naudą, tačiau kitais atvejais tai kaip tik gali būti geras ženklas ir reikšti, kad būtent čia koncentruojasi jūsų auditorija. Tai priklauso nuo verslo pobūdžio ir kitų aplinkybių.
Žinoma, taip pat svarbu pasirūpinti ir virtualiais verslo namais – internetine svetaine. Suprantama, kai kuriais atvejais galbūt pakas ir socialinių tinklų paskyrų, bet, verslui plečiantis, internetinė svetainė taps būtinu elementu.
Pasirūpinkite tinkamais verslo įrankiais
Tinkami verslo įrankiai gali palengvinti gyvenimą ir verslo valdymą padaryti gerokai sklandesnį – sutaupyti laiko, automatizuoti užduotis, sėkmingiau ir veiksmingiau priimti sprendimus.
Štai keletas įrankių, galinčių nepaprastai praversti versle:
- Projektų valdymo sistema, padėsianti planuoti, įgyvendinti ir sekti projektus bei valdyti komandos užduotis ir paskirstyti išteklius.
- Ryšių su klientais valdymo sistema (CRM), įnešianti tvarkos ir struktūros į ryšių su klientais palaikymą, padėsianti išvengti chaoso, sekti pardavimų ir marketingo duomenis, taip pat automatizuoti kai kurias užduotis.
- Sistema, leisianti klientų atsiskaitymus internetu.
- Svetainės ir el. pašto hostingas.
Marketingo reikalai
Kartais nutinka taip, kad produkto arba paslaugos marketingui nebelieka lėšų ar laiko, tačiau šios klaidos daryti nereikėtų. Štai keletas esminių aspektų, į kuriuos svarbu atkreipti dėmesį.
- Internetinė svetainė. Jau minėti virtualūs verslo namai.
- Svetainės SEO optimizavimas – pritaikymas paieškos sistemoms. Kai potencialūs klientai ieškos konkrečių raktinių žodžių, susijusių su jūsų produktu ar paslauga, paieškos sistema galės nukreipti juos į jūsų svetainę. Neužmirškite, kad SEO optimizavimas yra ilgalaikis procesas, todėl rezultatų gali tekti palūkėti.
- Aktualaus ir kokybiško turinio kūrimas. Turinio marketingas – vienas svarbiausių elementų, derinamas su veikla socialiniuose tinkluose. Jis gali apimti vaizdo įrašus, tinklaraščio įrašus, klientų atsiliepimus ir panašiai.
- Socialinių tinklų strategija. Labai tikėtina, kad jūsų potencialūs klientai naudojasi socialiniais tinkais, tad ir jums reikia ten būti. Skelbkite auditorijai įdomų ir aktualų turinį. Turėkite omenyje, kad nebūtina atsidurti visose socialinių tinklų platformose.
Skleisti žiniai apie savo verslą yra ir daugiau šaunių būdų – atsirinkite tai, kas tinka konkrečiai jūsų situacijai, tačiau jokiu būdu nepraleiskite marketingo dalies.
Apgalvokite verslo plėtrą
Tam, kad verslas augtų, reikia plėsti klientų bazę ir didinti pajamas. Tą daryti galima daugiau dėmesio skiriant marketingui, tobulinant siūlomą produktą ar paslaugą, bendradarbiaujant su kitais kūrėjais, optimizuojant veiklos procesus, įtraukiant naujus produktus ar paslaugas, papildančius jau esamas ir panašiai.
Plėtojant verslą svarbu stebėti savo finansus ir užtikrinti, kad vis dar dirbate pelningai. Jei neuždirbama pakankamai pinigų išlaidoms padengti, reikia mažinti išlaidas arba ieškoti būdų padidinti pajamas.
Komandos formavimas
Verslo pradžioje komandą neretai sudaro vos keli ar apskritai vienas žmogus. Bet, verslui augant, prisireikia deleguoti tam tikras užduotis ir burti komandą, padėsiančią atlikti kasdienes užduotis, ar ieškoti partnerysčių.
Smulkaus verslo pradžia neapsieina be laiko, pastangų ir atkaklumo. Tačiau, jei nusiteikėte dirbti, tokiu būdu galite įgyvendinti savo tikslus ir svajones. Na, o pradėjus veiklą svarbu neužmiršti susikaupimo ir organizuotumo, kad verslas augtų ir klestėtų.